Monument076 – De liefde voor Oude Bredasweg 10

4 april 2013

Dit artikel is gepubliceerd in BN De Stem op vrijdag 22 januari 2013. Léontine van Geffen-Lamers brengt het restauratieproces in beeld voor Monument076.

Jeroen van der Schenk, de nieuwe eigenaar van Oude Bredaseweg 10, wil het verhaal van het bekende monumentale pand aan iedereen vertellen die het wil horen én zien. En hij wil de restauratie verwezenlijken op een heel bijzondere manier. Dat is in het kort de opzet van zijn project Monument076. Van der Schenk en zijn vrouw Karin zijn dolgelukkig met Oude Bredaseweg 10, bij velen nog steeds bekend als ‘de winkel van Van Ierssel’. Ze willen het pand helemaal in de orginele staat terugbrengen. “De winkel blijft intact en we hebben ook de oude luiken teruggevonden. Die hangen we weer op.” Hij wil eind april, begin mei beginnen met de restauratie. over anderhalf á twee jaar moet de droom van het echtpaar dan zijn verwezenlijkt. De aankoopsom wil Van der Schenk niet in de krant. Dat de restauratie ergens tussen de vijf en zes ton gaat kosten, wél. “Ha, het gat in ons budget is zo groot als het gat in het dak.” klink het met een bulderende lach.

Maar dat ik voor Van der Schenk geen reden om dan maar van de koop af te zien. Hij snuffelde in archieven, sprak met de erven van Van Ierssel en werd lid van heemkundekring Jan uten Houte. Ook dacht hij een ingenieus plan uit om zijn droom te kunnen verwezenlijken. “Wij willen mensen en organisaties inspireren om op een andere wijze invulling te geven aan hun (bedrijfs)activiteiten. Niet meer vertrouwen op lapmiddelen als verlaging van overdrachtsbelasting. Subsidie niet meer als vanzelfsprekend aannemen. Vernieuwen. Samenwerken. Kennis delen.” zo verwoordt hij dat op zijn facebookpagina.

Het klinkt misschien wat vaag, beseft Van der Schenk, maar hij heeft heel duidelijk voor ogen wat hij wil. Bedrijven hun specialisatie laten ‘botvieren’ op zijn pand, waarbij hij dan zorgt dat zo’n bedrijf weer onder de aandacht van anderen komt. “Wij maken van de restauratie een project. Kijk, ik las onlangs ergens dat er momenteel tienduizend monumenten (red: in Noord-Brabant) in verval zijn. Tel daarbij op dat de huizenmarkt is ingestort en dat de subsidiepotjes leeg zijn. Hechten we dan niet meer aan ons cultureel erfgoed? Neem nou Etten-Leur. Monumentale panden geven er hun sfeer aan. Stel je eens voor hoe Etten en Leur en zouden uitzien zonder die panden. Wij willen de liefde voor de monumenten terugbrengen bij de mensen door ze erbij te betrekken. Ik weet zeker dat de meeste Etten-Leurenaren geen idee hebben van wat zich achter de gevel van Oude Bredaseweg 10 bevindt. De winkel, ja, maar ook de oude smederij waar ooit zeven mensen werkten. En een groot achterhuis van circa veertien meter diep. Zelf ben ik geen klussen. Maar als ik de schilder zijn werk laat doen, dan maak ik wél voor hem een website. Want dát kan ik wel. Duurzaamheid is ook gebruik maken van talenten.”

De 38-jarige Jeroen woont nu nog met vrouw en drie kinderen (12 en een tweeling van 9) in Zoetermeer. “We hebben allebei een horeca-achtergrond en droomden al jaren van iets in het buitenland. Een oud gebouw opknappen en dan een Bed & Breakfast beginnen, of een minicamping. Tussen haakjes, dat van de B&B kan natuurlijk nog altijd, ons pand is er groot genoeg voor. Afijn, een van de laatste zaken die we hebben bekeken, was een watermolen onder Parijs. Maar uiteindelijk vonden we dat we het niet kunnen maken onze kinderen op deze leeftijd naar het buitenland te laten verkassen. En toen… toen zag ik op internet een verhaal over Oude Bredaseweg 10. We waren op slag verliefd.”

 

Zoals gezegd deed de begroting hem even afschikken. Maar op de manier die hij voor ogen heeft lukt het ook, daarvan is hij overtuigd. “Ik help bedrijven zichzelf zowel online als offline te profileren. Ik geef ook vaak lezingen, over bijvoorbeeld de trends in consumentengedrag.” Op soortgelijke wijze wil hij nu de restauratie aanpakken. “Ik kwam bijvoorbeeld via Twitter in contact met Léontine van Geffen. Zij is monumentenfotografe en gaat ons pand fotograferen. Een ander voorbeeld is Voeggarant, een stichting die is opgezet voor en door kleine bedrijven in de voegbranche. “Ons pand moet natuurlijk op een speciale manier worden gevoegd, dus kom je bij hen uit. En zij hebben dan weer het project “Oude Ambachten in het Vizier” waarbij ze met meerdere vaklui aan de slag gaan en dat vervolgens aan leerlingen laten zien. Nu valt er bij ons 350 vierkante meter te voegen, dus kunnen ze zich heel mooi profileren. Al doen ze er twaalf weken over, dat maakt me niet uit. En ik help ze hun podium te vergroten, want wij bereiken met Monument076 op dit moment al circa 65.000 mensen per maand met ruim 2,4 miljoen impressies op internet en sociale media. Wij hebben ons voegwerk en zij hoeven dat geld niet uit te geven aan reclame.”

Intussen is het gezinm, dat voor de tijd van de verbouwing een huurwoning betrekt, zich al volop aan het orienteren in Etten-Leur. “We hebben net carnaval gevierd hier in Etten-Leur, en we zijn naar de Meulemart geweest, naar de kermis en we kijken ook al rond naar scholen en sportclubs.” Dat laatste levert een typisch Etten-Leurse anekdote op. “Ik had via Twitter mensen gezocht zoals wij, echtpaar met jonge kinderen, om ze te vragen wat zij goede scholen en clubs vinden. Toen ik vertelde dat ik mijn zoontje wilde aanmelden voor voetbalclub Unitas werd ik meteen op mijn vingers getikt. “Dan kan helemaal niet Jeroen, want je woont in Etten en Unitas is van de Leur!”

Tekst: Jeannine JHermans – Redactie BN De Stem
Foto: Marcel Otterspeer